FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
08-01-17 13:06  [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam,
spróbuję wrócić do wycinanek po 20 latach przerwy ;)
Wybór padł na zakupionego 23 lata temu A-10
Wtedy kleiłem bez retuszu, teraz spróbuję krawędzie retuszować. Nie wiem czy rzucam się na głęboka wodę czy nie, nie mniej proszę o wsparcie:)

Okładka wycinanki:



I żeby nie było, że nic nie zrobiłem, ale ostatnio kleiłem 25 lat temu, praca idzie powoli, pierwszy raz retuszuje i pierwszy kontakt z BCG. Papier jest bardzo chłonny, retuszując krawędź ciągnie mocno farbę i czasem rozlewa się. Fotel być może cały pomaluję... Zobaczę jak będzie wyglądał w całości.



I mam pierwsze pytanie apropo podklejania segmentów kartonem.... Czy podklejać tak jak autor przewiduje, czyli po wszesniejszym zwinieciu i sklejeniu segmentu czy na płasko podkleić segment i dopiero taki podklejony formować?

--

--
Pozdrawiam
Radek

Post zmieniony (14-01-24 19:14)

 
08-01-17 13:10  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
air_22 



Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 9


 - 1

Oczywiscie że po uformowaniu! Retusz tam gdzie to widoczne.

--

Skończone:
A6M3 Zero, DH-82A Tiger Moth, DHC-1 Chipmunk, P-39N Airacobra, PWS-3, PZL-101 Gawron, Me-1101, P-51B Mustang, F4F Wildcat, PWS-3b, Westland Whirlwind Mk.I,

Na warsztacie:
Ki-43-II Kai Hayabusa

 
08-01-17 18:45  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

To jest genialny model. Świetnie spasowany, bez tony drobnicy, bardzo widowiskowy po sklejeniu. Natomiast jest to też model bardzo pracochłonny i wymagający. Możesz rzucić okiem do mojej relacji (link w podpisie i profilu) - może ci co nieco pomoże. Dałbym ci dwie rady. Po pierwsze zrezygnuj z klejenia na dwie wręgi - łączenia segmentów będą wtedy dużo równiejsze. Jedyny większy problem jaki przez to powstaje to połączenie segmentu w którym znajduje się kabina z segmentem tuż za nim (segmenty 18 i 19 o ile się nie mylę). I tutaj druga rada: zacznij klejenie od dziobu samolotu, nie od środka jak sugeruje autor opracowania. Wtedy powinno być łatwiej. Ja kleiłem od środka i przy łączeniu na jedną wręgę złączenie tych dwóch wspomnianych segmentów okazało się problematyczne.

To opracowanie niestety nie posiada wnęk podwozia. Dodano je w nowszych wydaniach tego modelu. Jeśli chcesz to mogę ci podesłać skan nowszej wycinanki, będziesz mógł sobie zaadaptować wnęki podwozia, kabinę, a także drabinkę do kabiny pilota. Ja tak zrobiłem i jestem bardzo zadowolony. Dokłada to tylko nieco pracy.

Aha, no i dwudziestoletni papier jest dosyć toporny w formowaniu, przynajmniej w mojej był. Polecam zaimpregnować arkusze caponem.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
08-01-17 22:10  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Dziękuję bardzo za odpowiedź :)

Nie wiem sam czy robić na jedną wręgę, czy jednak tak jak w instrukcji.... Po prostu dawno nie wycinałem i nie wiem czy na rozruch nie będzie lepiej zrobić wszystko zgodnie z instrukcją a dokładnie niż kombinować i przekombinować?

A tak swoją drogą to czy to już jest regułą, że jak model jest na dwie wręgi to musi być nie równo, nawet jak obrabiamy je razem?

--
Pozdrawiam
Radek

 
08-01-17 23:19  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Chopin 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 48


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Zależy tylko od twojej precyzji wykonania ;-)

--
Pozdrawiam!
Chopin

Moje galerie. Nie chce mi się już walczyć z hostingami. Nie pasuje taki układ? Nie zaglądaj.

 
08-01-17 23:39  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Wg mnie zdecydowanie wygodniej "przerobić" go na jedną wręgę i pasek łączący. O wiele łatwiej lepiej wykonać dokładne łączenie segmentów. Jeżeli nie ma tam podłóg, powierzchni wewnętrznych to w zasadzie nic nie trzeba kombinować, jedynie pomniejszyć wręgę o grubość paska łączącego. Warto się zastanowić...

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
09-01-17 08:20  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Viking_BB 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 6
Galerie - 14
 

Ujmę to tak. Na pierwszej edycji MPM w Bielsku ten model (ładnie czysto sklejony) oceniliśmy wyżej niż wybajerowanego Halińńskiego :) Trzymam kciuki.

--
Pozdrowienia z Czech
Marcin
---------------------------------------
Dumny właściciel: kartonowakolej.pl
Dumny członek: Bielska Strefa Modelarska

 
09-01-17 09:03  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Seweryn 

 

No i co chcieliście tym udowodnić?

--
Seweryn

 
09-01-17 10:16  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Rafael 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 12
Galerie - 6


 - 2

Po pierwsze - z moderatorskiego obowiazku - prosze o uzupelnienie chociaz zaczatka relacji (okladka, fotki z budowy). Nie ma fotek, nie ma relacji, post do zamrozenia, albo kasacji...

Po drugie - przypomniales mi, ze osiem lat temu rozgrzebalem ten model i zaraz pewnie przypomni sie to innym ;) Ja wklejalem usztywnienia po uformowaniu, sklejeniu segmentow i wstawieniu wreg. W efekcie bede musial myslec o sporym wzmocnieniu podwozia, jak juz do niego kiedys dojde, bo waga spora :) Mozesz zajrzec do mojej relacji, choc tam za wiele sie nie dzialo... Po cichu licze na to, ze moze Answer sie nad nim pochyli, z racji zatrudniania niezlego projektanta od "rur"...

Po trzecie - milo powitac kolege z Lodzi :) Zapraszam na comiesieczne spotkanie w Piwotece, najblizsze w najblizsza sobote, a wiecej informacji zamieszcze lada chwila w kalendarzu...

--
Pozdrowienia
Rafael
LSM member ;)

Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz.
Kat
_____________________
Warsztat: kraciaste cos ;)

 
09-01-17 14:17  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Viking_BB 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 6
Galerie - 14
 

@Seweryn – udowodnić nic. Po prostu potrafimy docenić taki model, oraz modelarza, który poradził sobie ze starym kartonem, a warsztatem nie odbiegł od tego, kto skleił kolejną "składnicę bajerów". Czasem rzeczy, które wydają się prostsze i skromniejsze, maja większą wartość niż krzykliwe "efekciarstwo". Mówię to z czystym sercem, choć sam swoje modele mocno ubogacam.

Liczę, że kolega Radek taki właśnie model wykona.

--
Pozdrowienia z Czech
Marcin
---------------------------------------
Dumny właściciel: kartonowakolej.pl
Dumny członek: Bielska Strefa Modelarska

 
09-01-17 21:00  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
air_22 



Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 9


 - 1

Sklej tak jak jest. Nastepny model przerobisz. Potem porównasz, zobaczysz co i jak.

--

Skończone:
A6M3 Zero, DH-82A Tiger Moth, DHC-1 Chipmunk, P-39N Airacobra, PWS-3, PZL-101 Gawron, Me-1101, P-51B Mustang, F4F Wildcat, PWS-3b, Westland Whirlwind Mk.I,

Na warsztacie:
Ki-43-II Kai Hayabusa

 
09-01-17 21:23  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Okładka jest i absolutny początek wycinania w postaci niedokończonego fotela.
Hmm apropo piwoteki.... Nie wiedziałem, że w Łodzi tak prężnie działa kartonowa brać modelarska:)

Dorobiłem 3 słownie trzy segmenty od 21 a jest 1:47 - nie myślałem, że to tak wciąga a jutro do pracy;(

Parę razy poszły niecenzuralne słowa i ręka szła po butapren ale jednak póki co całość klejona BCG, jedynie podkleiłem wręgi na butapren.

Nie myślałem, że tak ciężko jest dobrać kolor retuszu....

kadłub będzie jednak na jedną wręgę, nie jest to takie trudne jak myslałem, jedynie przed kabiną i za zostawię na dwie wręgi.

A to fotki mojej pracy:








--

--
Pozdrawiam
Radek

Post zmieniony (14-01-24 19:16)

 
10-01-17 19:24  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Tommy T.B. 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 5
 

Powracają miłe wspomnienia, jak ja się bawiłem z tym modelem.
Z tego co pamiętam, to nie miałem z nim większych problemów, a części były dobrze spasowane.
Mój samolot natomiast nigdy nie doczekał się podwieszanego uzbrojenia i mam nadzieję, że twój będzie je miał na pełnym wypasie :-)

Powodzenia w dalszej budowie :-)

 
10-01-17 20:16  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Bardzo elegancko. Myślę że sobie elegancko poradzisz z tym modelem, byle tylko papier nie spłatał psikusa.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
11-01-17 00:06  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Dziękuję za miłe słowa..... Dzisiaj tylko poprawiłem retusz dziobu, bo coś mi nie pasował i zrobiłem bardzo trudną dla mnie rzecz, mianowicie domieszałem wszystkie farbki które będą użyte podczas retuszu....

Myślałem, że szary to mieszanka bieli i czerni..... Jakież było moje zdziwienie jak okazało się, że aby uzyskać zbliżony szary do wycinanki musiałem zmieszać biały, czarny, czerwony, brązowy, zielony. Oczywiście biały w ogromnej przewadze ale mimo wszystko nie spodziewałem się takiej ekwilibrystyki z farbkami.

Dołączam zdjęcia zmieszanych farbk - moim zdaniem są ok chociaż przez strzykawki troszkę kolor się zmienia.



--

--
Pozdrawiam
Radek

Post zmieniony (14-01-24 19:18)

 
11-01-17 00:31  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Szczęściarz z ciebie jeśli masz wycinankę z jednolitymi kolorami. U mnie było tak:



Faktycznie nieźle udało ci się dobrać kolor retuszu. Chociaż moje doświadczenie wskazuje że inaczej wyglądają kolory przy świetle naturalnym, inaczej przy sztucznym, a jeszcze inaczej widzi to wszystko aparat. Może być że kolory wyglądające identycznie przy świetle słonecznym będą wyglądać jak różne na zdjęciu.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
11-01-17 00:46  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Nie jest tak różowo. Też mam różnice w kolorach i wylewki tak, że nawet kawałki białego są widoczne:(

A co do retuszu to faktycznie zobaczymy dopiero jak pójdzie to na model, chociaż mieszałem farbki próbując z boku na wycinance.

--
Pozdrawiam
Radek

 
11-01-17 08:44  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Viking_BB 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 6
Galerie - 14
 

Przy retuszu nie ważne jak wygląda farbka, tylko jak wygląda pomalowana powierzchnia po garbki wyschnięciu. Pomaluj kawałki kartonu swoimi farbkami i porównaj z wycinanką kiedy przeschną.

--
Pozdrowienia z Czech
Marcin
---------------------------------------
Dumny właściciel: kartonowakolej.pl
Dumny członek: Bielska Strefa Modelarska

 
11-01-17 09:42  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Kolor retuszu powinien być nieco jaśniejszy. Retuszujemy krawędź kartonu. Teoretycznie dobranie identycznego koloru do retuszu i tak nie da zadowalającego rezultatu w przypadku próby zamaskowania "niedodruku" na powierzchni oklejek...
To wynika z technologii druku ( raster) .
Zatem krawędź kartonu...
P.S.
Też zapraszam na spotkania w Piwotece. Zawsze jest fajnie. Też tam wpadam, ale w tą sobotę nie mogę...

--

Post zmieniony (11-01-17 09:47)

 
11-01-17 10:48  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Tez czytalem gdzies ze retusz musi byc jasniejszy. I tak staralem sie dobrac te farbki.W strzykawkach to tempery i po wyschnieciu robia sie jasniejsze.
A swoja droga tempery nadaja sie do tego? Czy jednak lepsze typowe modelarskie? Chodzi mi tylko o retusz bo przy malowaniu modelu to domyslam sie ze farby wodne to slaba opcja.

--
Pozdrawiam
Radek

 
11-01-17 10:53  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Art 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 27


 - 8

Mam propocycję, co do wykonanego przez Ciebie nosa tej latałki.
Wywal wręgę i wyoblij całość od środka przeciągając kulką w te i wefte w poprzek łączeń na tekturce piwnej.
Po wyobleniu wklej wręgę z lekkim "luzem".

Odnośnie retuszu, najlepiej jest dobierać kolory w świetle dziennym przymierzając próbkę do kolorów wycinanki po całkowitym wyschnięciu farby.

--
W budowie: STS Lwów; Pancernik Borodino; Wodnosamolot PBY CATALINA; Czołg MERKAVA Mk II;

Zapraszam do: http://art-modele.pl/

 
11-01-17 12:33  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Tempery są równie dobre do retuszu jak inne środki / farby.
Ja używam do tego mieszanych, wcześniej drobno zestruganych kredek akwarelowych...
( później wymieszanych do odpowiedniego koloru z odrobiną wody).
Moja technologia budowy modeli ( a głównie lakierowanie modelu na koniec) wymaga doboru koloru retuszu "na mokro". ( lakierowanie działa na retusz jak zwilżenie wodą).

Masz zatem dość szczegółowy wykład o retuszu ( dziękuję Kolegom) . Teraz musisz to sobie sam wypróbować i wybrać najwygodniejszą , najbardziej przekonywującą Cię metodę. Tylko w ten sposób będziesz czerpał zadowolenie ze sklejania. Uparte próby stosowania metod ulubionych przez innych,a które Tobie nie będą "leżały" będzie potęgować frustrację... A chyba nie o to chodzi...? ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
11-01-17 23:03  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Czy robiąc na jedną wręgę, stosuje się faktycznie jedną wręgę, czy mogę skleić te dwie z sąsiednich segmentów i wspólnie oszlifować?
Ułatwiłoby mi to tworzenie środkowych segmentów przez które przechodzą dźwigary oraz wzmocnienia. Bo są one przyklejane do wręg. A jak odejmę po jednej wrędze z każdej strony segmentu to odległości między nimi się zwiększą:(

--
Pozdrawiam
Radek

 
12-01-17 01:49  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Możesz zrobić tak jak piszesz (skleić razem i oszlifować).

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
12-01-17 12:13  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

Radku, na pewno nie kupiłeś tego modelu 23 lata temu, tylko - jak sądzę - 21. Dlaczego? Od bardzo dawna MM wydaje numery z ogromnym opóźnieniem, więc pewnie model z datą 5-6/94 wyszedł w okolicach roku 96 :-)
Co oczywiście nie zmienia faktu, że życzę Ci powodzenia, bo samolot jest bardzo efektowny!

 
12-01-17 12:59  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Bardzo istotna uwaga :)

--
Pozdrawiam
Radek

 
12-01-17 13:09  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Bizon 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 11


 - 8

Wtedy akurat wychodził regularnie, ewentualnie miesiąc później.

--
Im trudniejsza jest walka, tym większe będzie zwyciestwo!
"w życiu jest dobrze, gdy jest dobrze i nie dobrze, bo gdy jest tylko dobrze to niedobrze"

 
12-01-17 13:47  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Tommy T.B. 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 5
 

W latach 90-tych MM wychodził regularnie, a w miom kiosku Ruch był zawsze dostępny. Poślizgi były sporadycznie i tylko kilkudniowe.

 
12-01-17 14:28  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
THEO 

Na Forum:
Relacje w toku - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Odbiegnę nieco od tematu : opóźnienia w wydawaniu MM pojawiły się w okolicach 2005 -2006
roku. Widać to jeszcze po stopniowym zmniejszaniu ilości wydanych tematów w roczniku.
Na dzisiaj redakcja nie jest w stanie wydać nawet 4 modeli w roku !!!! A na obiecanego CANTA
już czekamy prawie pół roku !! Kleisz model z I wydania, II wydanie ( które firmuje nie wiadomo dlaczego inny autor .. ) ma zupełnie inne malowanie i takie "kwadratowo - okrągłe " wręgi.
Powodzenia w klejeniu !!!

 
12-01-17 14:52  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Ludziska dajcie już spokój z tą historią MM bo wygląda to tak, jakby nie było innych wydawnictw na świecie i wszyscy tylko czekają na nowy numer MM po czym rzucają się na klejenie. Cant, Cant, Cant - ciekawe ile osób weźmie go na matę. Wszyscy mają opóźnienia, nie wyłączając AH a MM'owi dostaje się najwięcej. Mamy relację, Kolega spokojnie sobie klei, jakie ma znaczenie czy kupił ten model 21 czy 23 lata temu. Jak Boga kocham...

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
12-01-17 22:22  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
THEO 

Na Forum:
Relacje w toku - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Kilminster nie irytuj się....

 
12-01-17 23:08  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

W opisie budowy cztery największe środkowe segmenty należy od środka podkleić kartonem. Do tej pory kleję BCG, ale zauważyłem że nawet mała ilość kleju powoduje lekkie falowanie kartonu i trzeba to usztywniać na różne patenty do wyschnięcia . Czy podklejać segment kartonem na BCG czy tutaj jednak zrobić to butaprenem. Boję się że przy tak dużej powierzchni może pofalować się cały segment.... Co proponujecie?

--
Pozdrawiam
Radek

 
12-01-17 23:12  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Absolutnie nie rób tego żadnym klejem wodnym typu wikol czy BCG. Tylko butapren lub polimerowy

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
12-01-17 23:30  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Uffff dzięki - podkleję w takim razie butaprenem.... A ten polimerowy zapachowo też taki śmierdzący jak butapren czy to bezwonna alternatywa?

--
Pozdrawiam
Radek

 
12-01-17 23:32  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Ja wole polimerowy, w zasadzie bezzapachowy (chyba, że go rozcieńczysz bezbarwnym denaturatem, co zresztą jest wskazane bo często "ciągną się" za nim nitki) i bezbarwny...

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
12-01-17 23:44  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

A jakaś konkretna firma tego polimerowego... Co proponujesz?
Bo powiem szczerze że kleję BCG przede wszystkim dlatego że nie śmierdzi, natomiast nie jest tak łatwo jak butaprenem, który łapie momentalnie...
A ten polimerowy jeśli chodzi o technikę klejenia to podobnie jak butapren?

--
Pozdrawiam
Radek

 
12-01-17 23:45  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 



--
Pozdrawiam
Radek

Post zmieniony (14-01-24 19:53)

 
12-01-17 23:49  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Podobnie, aczkolwiek nie rozcieńczony denaturatem potrafi dosyć szybko przyłapać. Możesz to sobie wypróbować na jakichś resztkach. Co do marki to ja mam najzwyklejszy kupiony w Leroy, chyba nazywa się Axton

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
13-01-17 09:24  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Viking_BB 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 6
Galerie - 14
 

Nie będzie, tylko stosuj niebarwiony alkohol. Żeby ci fioletowe nie wylazło na wierzch. Rozrzedzanie alkoholem jest zalecane przez producenta – spójrz na te drobne opisy na kleju :D można też użyć alkoholi propylowych/butylowych (takie mieszanki do odkażania w medycynie). Nie śmierdzą tak okropnie jak denaturat, i są przezroczyste. Trzeba też uważać na środki typu dynaturot czy denatural – tam mało jest alkoholu, za to sporo acetonu, benzoli i innego ścierwa. Jest szansa, że klej Ci się zwarzy.

--

Post zmieniony (13-01-17 09:28)

 
13-01-17 09:26  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Nie zauważyłem, żeby spoina była słabsza, denaturat i tak odparowuje. Co do proporcji to nie mam jakichś szczególnych wskazówek. Wlewam niewielką ilość, mieszam dokładnie i jak jestem zadowolony z konsystencji (nie ma ciągnących się farfocli, ale nie kapie z np. patyczka) to po prostu używam...

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
13-01-17 09:59  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Ja podposzycie wklejam klejem szewskim firmy Lab. W Łodzi kupowałem go m.in. na Retkini w sklepie na rogu Retkińskiej i Sprinterów oraz przy Górniaku na rogu Rzgowskiej i Sieradzkiej. Na pewno da się go dostać w innych sklepach i na pewno nie jest to jedyny klej który się nada. Ostatnio kupiłem klej polimerowy z Castoramy, ale jeszcze nie testowałem.

A co do butaprenu to mam pytanie do tych którzy wklejali nim podposzycie. Nie zdarzyło wam się nigdy, że butapren wsiąkł w papier i jego brązowy kolor przebijał przez karton?

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
13-01-17 10:33  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

Kliminster, przyjacielu, trochę luzu... Nie zwróciłeś uwagi, że zdanie dotyczące roku wydania zakończyłem "śmieszkiem" ? Po co od razy wplątywać Boga do tak błahej sprawy?

 
13-01-17 11:03  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

>A co do butaprenu to mam pytanie do tych którzy wklejali nim podposzycie. Nie zdarzyło wam się nigdy, że butapren wsiąkł w papier i jego brązowy kolor przebijał przez karton?

Zdarzyło się. Dlatego podposzycia unikam (poza nielicznymi wyjątkami służy wg mnie tylko zapewnieniu komfortu psychicznego sklejającemu;-)).
Brązowe plamy przebijają przez poszycie w sytuacji kiedy poszycie jest zaimpregnowane lakierem nitro (lub innym opartym na rozpuszczalniku) a do przyklejenia podposzycia użyty zostaje butapren kiepskiej jakości - w moim przypadku był to Dragon, który jest bardzo "agresywny", mam wrażenie, że składał się głównie z rozpuszczalnika... Na moje oko zachodzi wtedy jakaś reakcja pomiędzy takim butaprenem, a lakierem którym jest zaimpregnowana wycinanka - tak jakby butapren przed wyschnięciem zdążył rozpuścić lakier. Kiedy lakier, który zdążył wsiąknąć w arkusz robi się znów wilgotny, zaczynają przez niego prześwitywać brązowe plamy po butaprenie. Lakier wysycha, plamy zostają...
W skrajnym przypadku zaimpregnowane wcześniej części podklejone tekturą za pomocą butaprenu i przyciśnięte książką po prostu się do tej książki przykleiły na lakier, którego użyłem do impregnacji. Od tamtej pory nie używam butaprenu dragona.

--
pozdrawiam
Piotr


 
13-01-17 11:24  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
kari   

... widzę, że relacja z budowy przerodziła się w kącik porad praktycznych, a chyba nie o to tutaj chodzi. ;-)
... oczywiście w każdej relacji można pytać mając wątpliwości , radzić się, itp. ale ta relacja jest wyjątkowa,
za chwilę będziemy świadkami zadawania pytania typu: czym rozcieńczacie akwarele do retuszu? ;-)
Rafael już na początku tematu (dziewiąty post) miał wątpliwości co do tej relacji, ... jak widać uzasadnione.

 
13-01-17 11:33  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> Zdarzyło się. Dlatego podposzycia unikam

A nie lepiej unikać butaprenu? Model A-10 był  pierwszym w którym zastosowałem podposzycie praktycznie w całym modelu (nie licząc dwóch czy trzech segmentów z przodu i z tyłu) i od tamtej pory stosuję zawsze.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
13-01-17 11:39  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Butaprenu też unikam, jak z resztą wszystkiego co śmierdzi ;-) Chociaż niekiedy jest niezastąpiony. Jak pisałem, wg mnie podposzycie poza pewnymi wyjątkami niczemu nie służy, a robienie czegoś dla sztuki raczej sensu nie ma.

--
pozdrawiam
Piotr


 
13-01-17 12:12  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Akra, przyjacielu... ile do tego będziesz jeszcze wracał ?

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
13-01-17 12:17  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Bizon 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 11


 - 8

Kari właśnie tak moim zdaniem powinna wyglądać relacja, że zadaje się pytania i pokazuje jakie są tego efekty, a nie teksty typu "o jak ładnie skleiłeś", czy "szukam szczęki".

Przepraszam za OT.

--
Im trudniejsza jest walka, tym większe będzie zwyciestwo!
"w życiu jest dobrze, gdy jest dobrze i nie dobrze, bo gdy jest tylko dobrze to niedobrze"

 
13-01-17 12:40  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
Radek_lodz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

To jest moj pierwszy model i pierwsza relacja i bardzo dziekuje wszystkim ktorzy mi pomagaja. Przykro mi Kari ze nie spelniam Twoich oczekiwan, ale jak juz wspomnialem to pierwszy model i pierwsza relacja, wiec chetnie zobacze taka wzorowa relacje najchetniej Twojego autorstwa.

--
Pozdrawiam
Radek

 
13-01-17 12:56  Odp: [R] A-10 Thunderbolt II, MM 5-6/1994
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Myślę,że większości z nas sprawia przyjemność pomaganie innym , zwłaszcza jak idzie o sklejanie modeli i dzielenie się własnym doświadczeniem. Relacja z budowy i pojawiające się na kolejnych etapach pytania są naturalnym powodem,by je postawić publicznie i uzyskać na nie odpowiedź.
Ja cenię sobie rady doświadczonych Kolegów i zawsze przyjmuję je z zadowoleniem.
Nie widzę w tym przypadku problemu.
Co innego personalne wycieczki i odległe odchodzenie od tematu.
Proszę zatem o unikanie zbędnych wpisów.

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024