FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
25-09-21 16:57  [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,

W sierpniu 1927 r. pismo „Lotnik” na tytułowej stronie zamieściło zdjęcie awionetki JD-2 informując o próbnych jej lotach


„Awionetka Sekcji Lotniczej studentów Politechniki Warszawskiej – JD 2 po próbnych lotach”
(na zdjęciu widnieje trzeci egz. awionetki Jerzego Drzewieckiego JD-2 oznaczony SL (Sekcja Lotnicza) – 6 z silnikiem bez pierścieniowego kolektora spalin)

Ponad dziewięćdziesiąt lat później w SWL (Sopockich Warsztatach Lotniczych) rozpoczęto budowę modelu wspomnianej awionetki.
Skąd pomysł by skleić ten samolocik ?
Patrząc na moje „pole wzlotów”, gdzie wśród „ptaków wojny” stoi samotny „cywil” a jest nim HL-2 „Haroldek”,



pomyślałem by zrobić mu towarzysza do pary i wybór padł właśnie na JD-2 (SL-6) P-PSLA.



W wydaniu WAK-u jest również druga awionetka DKD-III o bardziej atrakcyjnej sylwetce i malowaniu. Być może po pewnych przeróbkach (głównie kadłuba, który składa się z kilku części a chciałbym by był monolitem oklejonej płótnem) także się za niego zabiorę, ale jak na razie w budowie jest JD-2.
Samolocik prosty, z rodzaju tych co niektórzy zwą „odpoczynkowym” chociaż jak dla mnie to nie całkowicie :-)

Kilka uwag.

Szkielet kadłuba typu „okrętowego” a na niego nasunięte sklejone uprzednio poszycie.



Kokpity to „grande imagination” (nie ma zdjęć archiwalnych czy też planów wyposażenia)
Widzimy tam :

- żółte tablice z zegarami i żółte wręgi
(w plastikowym modelu firmy Arpol jest informacja, że tablice były koloru „srebrnego” – blacha). Sądzę, że tablice były wykonane ze sklejki i obłożone właśnie blachą aluminiową (?)
Przeoczyłem ten fakt a teraz niestety jest za późno by zamalować tablice na srebrno.

- w projekcie podłoga i wewnętrzne powierzchnie LB i PB sekcji kokpitów są koloru jasno-cytrynowego.
Powinny być koloru naturalnego sklejki lakierowanej. Zamówione arkusze sklejki na pokrycie kadłuba, dostarczono niemalowane i po ich montażu do kratownicy kadłuba dopiero pomalowano, lakierowano i nielogiczne wydaje się by malować je z drugiej, wewnętrznej strony.
W moim modelu powierzchnie i podłoga zostały przemalowane.

- kratownica kadłuba była drewniana (PKL tom I A.Glass str.333) a nie z belek stalowych co może sugerować szary kolor.
Dorobiłem je o „drewnianym” kolorze



A teraz rzecz najważniejsza – malowanie powierzchni krytych sklejką czyli kadłuba, statecznika pionowego i stateczników poziomu.
Elementy te są barwy jasno-cytrynowej (czyżby zabrakło odpowiedniej farby drukarskiej ?) gdy tymczasem w materiałach źródłowych (vide m. in. PKL tom I) wszędzie pisze się, że JD-2 był malowany na kolor kremowy (wcześniej przed naniesieniem oznaczenia P-P SLA był to naturalny kolor lakierowanej sklejki)



Powinienem więc przed sklejeniem poszycia kadłuba i stateczników wszystkie elementy przemalować na kremowo ale… należałoby wcześniej arkusze zakaponować (lub polakierować) by podczas malowania farbka akrylowa nie wsiąkała w tekturkę i tym samym nie powyginała wspomnianych elementów czego nie zrobiłem.
Zobaczymy finalnie co i jak, może nałożę lakier i zdecyduję się na malowanie.

Reasumując:
- kadłub i stateczniki kremowe
- skrzydła i stery naturalny kolor cellowanego płótna

Sklejone poszycie




Widać różnicę w kolorze statecznika pionowego (kryty sklejką) a sterem kierunku (kryty płótnem)

Przybyło trochę elementów konstrukcyjnych.



Zmieniłem obrys okucia z deflektorami przy silniku z obu burt na taki jaki widnieje na archiwalnych fotografiach



oraz kolor kozła antykapotażowego i zastrzałów statecznika poziomego. Belki to stalowe rury a nie jak w projekcie – drewniane



Gdyby belki kozła były drewniane to przy kapotażu nie ulega wątpliwości połamałyby się nie chroniąc lotników, a szczapy i drzazgi mogły dodatkowo ich poranić.
Współcześnie w samochodach rajdowych we wnętrzu stelaż chroniący przed zgnieceniem w wypadku dachowania kierowcę i pilota jest z rur stalowych a nie z drewna.
Zmieniona została również stopa kozła z płaskiej na profilowaną (przy kapotażu łatwiejszy jest przesuw do przodu), dorobiono okucia na burtach - wejście belek kozła i zastrzałów skrzydeł



oraz dorobione zostały obicia kokpitów



Zrobiłem także oddzielne powierzchnie sterowe i lotki oraz dorobiłem żebra tak by w każdym skrzydle były wszystkie




Trochę historii...


JD-2 SL-6 (przed namalowaniem znaków rejestracyjnych – P-PSLA)


Próby statyczne




z rejestracją P-P SLA

Na zdjęciu zamieszczonym w „Lotniku” jak wspomniano widnieje trzeci egzemplarz JD-2
Pierwszym był JD-2 oznaczony symbolem SL-4 posiadający pierścieniowy kolektor spalin.


JD -2 (SL-4)

Jego oblotu dokonał por. pil. Jerzy Kalina w dniu 5 października 1926 r.



Lot trwał zalewie 8 minut i był pechowym, gdyż przy lądowaniu pękł przewód paliwowy, awionetka zapaliła się i spłonęła a pilot uległ poparzeniu. Jednak pozytywna opinia por. Kaliny o właściwościach lotnych zadecydowała o budowie kolejnych egzemplarzy JD-2.
Drugim był JD-2 SL-5 (do prób statycznych) a trzecim JD-2 SL – 6.

Kolej teraz na dokończenie i osadzenie skrzydeł oraz dalszy ciąg historii o samolociku, ale to już w następnym wpisie.

Pozdrawiam,
Ryszard

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 3060 25-09-21 16:57
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
CIDER 157 02-10-21 16:00
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
lee 140 02-10-21 17:32
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 152 04-10-21 18:12
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
lee 199 06-10-21 17:58
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 176 14-10-21 16:13
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 133 14-10-21 18:50
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 145 15-10-21 18:36
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
lee 173 16-10-21 08:51
 Odp: [R] Polskie awionetki z 1927 r. DKD-III i JD-2 1:33 WAK 6/2005  nowe
Ryszard 221 16-10-21 16:50

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024