FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
26-02-22 21:02  [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)
rodrus 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 23
 

Witam wszystkich i zapraszam do kolejnej galerii. Tym razem na warsztat poszedł model Polskiego ciągnika gąsienicowego na podwozi TKS II ,czyli tytułowy C2P. Oczywiście nie byłbym sobą,gdybym nie utrudnił sobie życia poprzez przeróbki,doróbki,malowanie no i robienie nie jednego a DWÓCH modeli. Ale żeby nie było czepiania się to oba modele różnią się między sobą poziomem "waloryzacji" ,lub jak kto woli "przeróbek" i oczywiście poziomem mojego "spartolenia" roboty. Właściwie to trzeba by zacząć od tego,że już kupując wycinankę wiedziałem,że bez przerabianie to to się nie obejdzie. Model jest mocno uproszczony (ale nie prostacki) i "niedoposażony". Wnętrze to właściwie 4 fotele,kierownica, most od TKS-a,skrzynka przekładniowa od TKS-a i zabudowa chłodnicy i silnika. To chyba największa bolączka tego modelu,brak wyposażenia,a to co jety to taka "prostota" co by każdy nawet mało doświadczony sklejacz dał sobie radę. Nie żebym krytykował autora. Model to fajna baza do "utrudniania sobie życia". Jednak moje przeróbki spowodowały,że właściwie z wycinanki została ogólna bryła pojazdów , "rama" układu jezdnego i tłumik. Choć i w tych elementach pojawiły się "ślady mojej wesołej twórczości" :))) Nie mam ochoty robić oddzielnych galerii dla każdego modelu ,więc oba przedstawię tutaj. Modele są zewnętrznie do siebie podobne,więc opiszę je jako Model nr1 i Model nr2. Model nr 1 posłużył mi niejako do testów co można przerobić,a co NALEŻY i jak to zrobić. Taki "model testowy". Już w nim przeróbki są tak duże,ze chyba szybciej by było opisać czego nie dotknęła ma "radosna twórczość". A model nr2 jest dodatkowo przerobiony. Może zacznę od tego co w modelach jest z żywicy. Są to elementy wspólne dla obu modeli. Robiąc te modele wzorowałem się na kilku zdjęciach obecnie jedynych dwóch sprawnych takich pojazdów,będących na stanie Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (przynajmniej jeden z nich jest na ich stanie)
- Cała przekładnia planetarna (czy jak to się zwie). Jest zrobiona od podstaw na podstawie zdjęć oryginalnego elementu ale z uproszczeniami. Mimo to wygląda o niebo lepiej niż "most" z TKS-a zaproponowanego przez autora.
- Skrzynka przekładniowa. Jest też uproszczona,ale jako tako oddaje to co powinno być.
- Silnik Polski Fiat 122B (produkowany w PZInż). Ten element jest o tyle ciekawy,że można go użyć nie tylko w C2P,ale takżw w TKS,TKS-D, TKF (modernizacja TK-3) i w kilku pojazdach ciężarowych jak Polski Fiat 621, czy w półgąsienicowych ciężarówkach wz 34 i ciągnikach artyleryjskich C4P.
- Koła jezdne (zrobione od podstaw) ,napinające i napędowe.
- Kierownica,stacyjka (oba elementy wspólne z TK-3,TKS,TKS-D) ,karabiny.
- Gąsienice. Jednak te mi za bardzo nie wyszły. Coś spartoliłem na poziomie odlewania form. Same odlewy wychodzą różnie. Dla tego postanowiłem wykożystać je tylko w modelu nr1. Model nr2 ma gąski z wycinanki,które osobiście dziergałem. Nigdy więcej !!!!!!!!!!! Wolę kupić lasery,choć nie bardzo pasują na koła napędowe.

No to teraz co przerabiałem lub robiłem od nowa z kartonu. Prawie wszystko. Tak jak pisałem,oryginalny został tłumik i ogólna bryła wozów.
- Na podłodze przykleiłem "ramę" silnika i skrzynki przekładniowej.
- Obudowa (osłona) silnika i chłodnicy . W obu modelach przednią ściankę przesunąłem do przodu o 2mm i dorobiłem od nowa otwierane osłony silnika (każdy model ze względu na przeróbki ma innej długości te osłony) częściowo perforowane. Osłona chłodnicy w modelu nr 1 została bez zmian,ale z nr2 zwęziłem ją o 4mm (efekt przeglądania zdjęć i doświadczenia z mocowaniem silnika). W obu modelach "zamkniętą" przestrzeń za silnikiem (obudowa chłodnicy) zrobiłem "otwartą" i zamontowałem siatkową osłonę.
- Wszystkie siedziska zrobione od podstaw. Wzorowałem się na zdjęciach oryginału.
- Dorobiłem "ramę"stacyjki na środku pod przednim wiatrochronem (przednie szyby). W wycinance nie ma ani tej ramy,ani stacyjki
- Przerobiłem przednie otwierane pokrywy osłaniające przekładnię planetarną. Przesunąłem ja na samą krawędź i zrobiłem ją,a właściwie je otwierane.
- Przedni wiatrochron. Górne okna "wyciągnąłem na zewnątrz" i zostawiłem uchylone.
- Reflektor-szperacz. Samą "obudowę" reflektora wykorzystałem,ale skróciłem ją o 4 listki, resztę zrobiłem od podstaw.
- sygnał dźwiękowy jest prawie oryginalny,po za skróceniem "tuby".
- Tylna lampka STOP. W wycinance jej nie ma,więc - samoróbka.
- Tylne błotniki. Wycinankowe nie pasowały do pojazdów na których się wzorowałem,więc zrobiłem nowe od zera.
- Mocowanie zapasowego koła jezdnego na tylnej płycie. Było za wąskie i znów od zera.
- Tu dochodzimy do jednej z ciekawszych i ważnym w tych pojazdach elementu HAK (zaczep) HOLOWNICZY. Zrobiony od zera na podstawie zdjęć. wycinankowy wcale nie przypominał tego co powinno być,a w dodatku był umiejscowiony w BARDZO ZŁYM MIEJSCU. Na środku w połowie wysokości dolnej kratki wentylatora. W tym miejscu znajduje się otwór do korby rozruchowej,a sam hak (zaczep) jest troszkę wyżej - na wysokości górnej krawędzi owej kratki wentylatora.
- Mocowania szpadla i łomu. Oba elementy są zdejmowane z tych mocowań ,co jest istotne w przypadku szpadla w modelu nr2.
- Zdejmowane pokrywy zbiorników paliwa (tu właśnie ważny jest demontaż szpadla) . Ta przeróbka jest tylko w modelu nr2.
-Stelaż na karabiny. Tu posiłkowałem się zdjęciami ,bo ani wycinanka ,ani pojazdy w muzeum na których się wzorowałem nie posiadają tego elementu. Karabiny tak samo jak łom i szpadel można wyjąć. Obok stelaża miejsce znalazła gaśnica,którą "wziąłem" z TKS-D.
- Chłodnica i przewody chłodnicy do silnika - od podstaw.
- Tylny wahacz na którym jest mocowane koło napinające. Wycinankowy nie przypominał nawet oryginału.

Do tego dochodzą przednie haki holownicze ,"wyciskane" łby śrub, i laserowo wycinane łby śrub 0,5 i 0,8 mm. I pewnie coś jeszcze do tej litanii by można dopisać,ale i tak już wystarczająco zabrałem Wam czasu na tę "dukaninę" :)))

Kilka fotek z budowy.



Model nr 1



Model nr 2



Bracia razem :)))



Porównanie wielkości TKS i TKS II na którym zabudowano C2P iTKS-D.



I na koniec tak trochę "rodzinnie" :)



Miłego oglądania :)

--

Post zmieniony (26-02-22 21:32)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
rodrus 2708 26-02-22 21:02
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Kilmister 80 26-02-22 21:23
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Wojciech Cięciwa 99 26-02-22 21:51
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
danielw 92 26-02-22 23:57
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Jaroslav 294 27-02-22 20:03
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
rodrus 79 28-02-22 10:40
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Wojciech Cięciwa 90 28-02-22 11:40
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Kalor 130 28-02-22 15:11
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
rodrus 271 28-02-22 15:39
 Odp: [G] C2P "po mojemu"(GPM 288 ,1-25)  nowe
Winek 90 28-02-22 18:20

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024