FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
25-09-22 15:50  [R] IJN Taiho GPM
Sebastian J. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3
 

Witam serdecznie i zapraszam do relacji z budowy Japońskiego lotniskowca z okresu 2 wojny swiatowej IJN Taiho.
Parę słów o okręcie.
Lotniskowiec Taihō był rozwiniętą wersją lotniskowców typu Shōkaku. Przy konstruowaniu tej jednostki wykorzystano również brytyjskie doświadczenia budowy lotniskowców typu Illustrious. Początkowo zamówiono 4 lotniskowce tego typu, lecz ostatecznie zbudowano tylko jeden lotniskowiec "Taihō"
Stępkę pod budowę tego lotniskowca położono w stoczni Kawasaki w Kobe w dniu 10 lipca 1941 r., wodowanie nastąpiło w dniu 7 kwietnia 1943 r., a ostatecznie został on wyposażony w dniu 7 marca 1944 r.
W budowie lotniskowca zastosowano po raz pierwszy w Japonii opancerzenie pokładu lotniczego na całej długości, w przeciwieństwie do brytyjskich "pancernych" lotniskowców. Pokład startowy posiadał pancerz o grubości 75-77,5 mm, co miało zapewnić ochronę przed eksplozją bomby o masie 455 kg. Dwukondygnacyjny hangar lotniczy o długości 150 metrów, według projektu, miał mieścić 84 samoloty, lecz z uwagi na to, że lotnictwo japońskie nie posiadało samolotów ze składanymi skrzydłami, praktyczna pojemność wynosiła do 74 samolotów.
Lotniskowiec "Taihō" w dniu 7 marca 1944 r. został włączony w skład 1. Dywizjonu Lotniskowców 3. Floty, a jego dowódcą został komandor Tomozo Kikuchi. Wraz z tą flotą podjął działania bojowe.

W dniu 15 kwietnia 1944 r. został okrętem flagowym 3. Floty i na jego pokład wszedł dowódca tej floty wiceadmirał Jisaburō Ozawa. Wraz z całą flotą skierował się na Morze Filipińskie w celu stoczenia bitwy z 58 zgrupowaniem floty amerykańskiej dowodzonym przez admirała Marka Mitschera. Do starcia doszło w dniu 19 czerwca 1944 r. Walczyły jedynie samoloty startujące z lotniskowców.

W tym czasie amerykański okręt podwodny USS "Albacore" natrafił na zgrupowanie japońskiej floty i wystrzelił salwę 6 torped w kierunku lotniskowca. Jeden z pilotów startujących z lotniskowca, chorąży Sakio Komatsu dostrzegłszy ślady torped w wodzie, po bezskutecznych próbach przestrzelenia jednej z nich z broni pokładowej samobójczo staranował pocisk tuż przed okrętem. Z pozostałych torped tylko jedna trafiła w okręt. Uszkodziła ona zbiorniki paliwa lotniczego, którego opary wypełniły szyb przedniej windy. Podjęto decyzję o przewietrzeniu okrętu, ale osiągnięto efekt odmienny od zamierzonego i cały okręt wypełnił się oparami paliwa. Pojawienie się iskry spowodowało eksplozję. Wtedy to z lotniskowca zszedł dowódca floty wiceadmirał Ozawa. Podjęta akcja ratownicza nie przyniosła efektu i po wybuchu oparów paliwa okręt zatonął na północ od wyspy Yap, w sześć godzin po trafieniu torpedą. Zginęło 1628 marynarzy.

Model wydany przez wydawnictwo GPM,swietnie zdetalizowany.
Zawiera dwa warianty pokładu startowego
1 strona ze zdjeciami gotowego modelu.
1 strona zdjęc z opracowania 3D
14 stron z rysunkami monażowymi.
18 Arkuszy wręg.
23 arkusze z częsciami - częsc arkuszy jest barwiona od lewej strony.
3 arkusze z samolotami.

Model zaprojektowany przez Pana Jerzego Janukowicza na podstawie opracowania modelu 3D Pana Waldemara Góralskiego.
Do modelu użyję laserowo wycinanego szkieletu,ryfli, detali wycinanych laserowo.itd.
Będe się starał maksymalnie zdetalizować model więc proszę się nie spodziwać spektakularnych postępów w budowie.
A do tego jeszce kończę pracę nad Hiryu.
Tak więc cierpliwosć wskazana ;)
Pozdrawiam.

 
25-09-22 20:23  Odp: [R] IJN Taiho GPM
orkan   

Powodzenia w budowie tego pięknego okrętu. W 1/350 został wydany model tej jednostki z podziałem kadłuba na płyty poszycia .
Są też plany wydane przez Miukikai .

--
,,Dwojaka jest natura Polaka"

 
25-09-22 21:22  Odp: [R] IJN Taiho GPM
Sebastian J. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3
 

Cześć.
Dziękuje za radę.
Jescze nie wiem jak wykonam poszycie.ale najprawdopodobniej będzie to zrobione jak w Hiryu.
Gdzie poszycie burtowe pozostawiłem oryginalne ,natomiast poszycie denne zwaloryzowalem nadając mutacje płyt poszycia.
Chyba ze ktoś ma lepsza ideę ;)
Pozdrawiam.

 
26-09-22 15:21  Odp: [R] IJN Taiho GPM
kubeksus 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Fajnie. Tylko gdybym ja go robił to nie robiłbym podziału w taki sam sposób jak w Hiryu ponieważ są tam one mocno przeskalowane. Jeśli ci się podobają i nie chcesz zmieniać sposobu w jaki je robisz to ja bym chociaż zrobił je z dużo cieńszych listków. Będzie wyglądać o wiele lepiej.

--
Pozdrawiam,

Kuba
---------------------------------------------
Flota japońska:
Na morzu
MATSU | NAGATSUKI | KIJI | ISUZU | SBT | OTSU GATA | KAMIKAWA MARU

W stoczni
NOTORO | ZUIHO

 
26-09-22 16:40  Odp: [R] IJN Taiho GPM
Sebastian J. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3
 

Witaj Kuba.
Słusznie zauważyłeś ze blachy są przeskalowane.
Tak na usprawiedliwienie powiem tylko że robiłem taki detal pierwszy raz.
Nie do końca zaopatrzony w odpowiednie materiały źródłowe.
Jeśli chodzi o Taiho to druk podziału blach na poszyciu burtowym wydaje się być szerszy niż był w rzeczywistości.
Sprawdzę dokładnie po pracy.i zapodam
Zdjęcie.
Zrobienie węższych blach na dnie przy szerszych pasach burtowych może nie wyglądać najlepiej.
Pozdrawiam.

 
26-09-22 20:31  Odp: [R] IJN Taiho GPM
orkan   

Nigdy nie spotkałem się z stoczniowym rysunkiem rozwinięcia poszycia Taiho. Jak sądzę nie zachowały się takowe,
choć kto wie co tam w czeluściach archiwów się znajduje. Z racji tego uważam , że odtworzenie podziału blach poszycia
to w mniejszym lub większym stopniu praca obarczona błędem . Nie jest jednak niewykonalna.
Myślę, że zastosowanie się do ogólnych zasad budowy okrętów będzie jak najbardziej słusznym kierunkiem,
zachowana zostanie merytoryczna poprawność choć mocno może odbiegać od rzeczywistego układu poszycia.
Nikt takiej pracy nie będzie w stanie obalić właśnie z powodu braku materiałów źródłowych.
Nie ma nic dziwnego w tym , że na dużych płaskich powierzchniach stosuje się płyty poszycia o
możliwie jak największych wymiarach , to minimalizacja ilości połączeń co jest szczególnie ważne
w rejonie śródokręcia gdzie kadłub przenosi największe obciążenia . Z dużą dozą prawdopodobieństwa
ze względu na wielkość i przeznaczenie Taiho można założyć , że część dennych przystępkowych pasów poszycia była zdwojona .
Poszycie wytracamy mniej więcej w 1/3 odległości od dziobu i rufy . Płyty w pasach nie na cegiełkę - to nie chałupa.
Preszpan maże być dobrym materiałem na takie poszycie (dostępna 0.1 mm grubości) choć wg. mnie nie jest
najłatwiejszy do formowania.

--
,,Dwojaka jest natura Polaka"

 
26-09-22 21:06  Odp: [R] IJN Taiho GPM
Sebastian J. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3
 

Dziękuję Orkan za poradę.
Co do poszycia to Będę się posiłkował materiałami z książki na temat Hiryu.
Są tam świetnie rozrysowane blachy.
Podejrzewam ze podobnie był budowany kadłub Taiho.
Pozdrawiam.

 
26-09-22 23:37  Odp: [R] IJN Taiho GPM
Sebastian J. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3
 

Witam.
Przykład rozplanowania blach na poszyciu burtowym modelu.
Oraz plan blach na materiale źródłowym od Hiryu.
Trzeba chyba będzie wypracować jakiś kompromis ?.
Żeby się to wszystko zgrało wizualnie.



Pozdrawiam.

 
27-09-22 14:52  Odp: [R] IJN Taiho GPM
kubeksus 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Oczywiście chodziło mi o cieńszy papier a nie o szerokość samych listków.

--
Pozdrawiam,

Kuba
---------------------------------------------
Flota japońska:
Na morzu
MATSU | NAGATSUKI | KIJI | ISUZU | SBT | OTSU GATA | KAMIKAWA MARU

W stoczni
NOTORO | ZUIHO

 
27-09-22 21:22  Odp: [R] IJN Taiho GPM
orkan   



Zaznaczone miejsca pokazują wątpliwe wg. mnie rozwiązania tz. pokrywające się styki w pasach i poszerzenie płyt .
O ile takie rozszerzenie płyt może być uzasadnione konstrukcją wewnętrzną to pokrywające się styki w pasach wydają się
być błędne.
Przy przeszczepie całego układu na kadłub Taiho należało by to skorygować.
Standardowa blacha okrętowa ma wymiar 2.5 m x 12 m i choć pewnie można wywalcować większe rozmiary to ograniczeniem
są możliwości transportu do stoczni .
Powyższy wymiar po przeliczeniu na skalę modelu przyjąłbym jako maksymalny dla pojedynczej płyty poszycia.
Na ostateczny wygląd wpływ będzie też miał sposób nitowania , ponieważ blachy znitowane na gładko na zdjęciach
prawdziwych jednostek wydają się być nadmiernie duże. Podobna sytuacja wystąpi przy zdwojonym poszyciu.

--
,,Dwojaka jest natura Polaka"

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024